Samen opvoeden
Iedereen in de school is drager van het pedagogisch klimaat en dat biedt leerlingen veel rust en structuur, ook als zij het volgende schooljaar een andere leerkracht krijgen. Tijdens de eerste periode in het schooljaar wordt tijdens de Gouden Weken veel geďnvesteerd in de relatie tussen de leerkracht en diens nieuwe klas, maar de afspraken, regels en structuur zijn niet nieuw. De deuren van alle klassen staan open zodat leerkrachten elkaar tot steun kunnen zijn en ook de orthopedagogen zijn snel beschikbaar als er ‘iets’ is met een leerling. Samen met de leerkracht volgen zij de ontwikkeling van alle leerlingen gedurende al hun jaren op De Hilt nauwkeurig.
“Leerkrachten kunnen een beroep op ons doen als zij willen sparren, maar we gaan bijvoorbeeld ook wel mee op huisbezoek”, schetst Lotte. Ouders worden goed op de hoogte gehouden over hoe het gaat met hun kind op school en of het geschetste uitstroomperspectief nog steeds in beeld is. Natuurlijk komen ouders ook naar ouderavonden en de optredens tijdens het Hiltfestival en Hegewipi.
Er wordt met ouders samen gekeken naar hoe het thuis gaat, of een leerling sport en diens vrije tijd op een positieve manier invult. Soms wordt daar het sociale team uit de wijk bij betrokken, of jeugdhulp. Heeft een leerling meer ondersteuning nodig, dan zijn ook de lijntjes met de logopedist of dyslexiespecialisten kort.